Perjalanan Hidup Berdua

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

PENCINTA MAKANAN SEJATI

Monday, August 22, 2011

Menu Berpantang

     Arineh dah masuk hari kesepuluh aku berpantang. Rasa macam lama sangat. Cheh! Berlagaklaaa neh. Nanti cuti dah nak abeh baru terhegeh-hegeh nak berehat. Now dah rasa jemu laaa bagai...hehehehehe.
     Sebelum aku bersalin, cik abe aku dah janji nak jaga aku; terutama babs makan minum. Beliau tak sabar2 nak sediakan. Dah nak dekat due aku, beliau rajin 'menyelak2' info kat tenet neh. Kat blog orang cari resepi2 dan menu untuk wanita dalam pantang. Tapi yerlaaa, dah namanya pantang so menunya taklaa banyak sangat. Mainly pakai lada hitam, halia dan bawang putihlaaaa. 2-3 hari aku bersemangat makan tapi lepas tuh dah bahan2nya sama kan? So, selera jadi slow siket.
     Memula hub letak lada hitam tuh banyak2 sangat sampai lidah aku rasa pedar dan cirit-birit gaks. Then, aku mintak beliau kurangkan. Alhamdulillah, ok siket. Selera jadik ok balik.

Cik Abe ngah bz kat dapo.

Kasi kukus.


Kasi bukak. Campuran lobak putih, lobak merah dan brokoli. Bahan utama adalah ikan haruan.


Close- up ikan haruan. Ada nampak?


     Inilah biasanya menu aku hari2. Kalo tak kukus, sup. Dah lepas sup, bakar plaks. Memang kolesterol jahat takderlaa dalam tubuh macam neh kan? Biasanya hub aku akan tukar2 ikan lah. Haruan, selar, kerisi, tenggiri or ikan merah. Semer ikan isi putih. Ikan2 neh semer memang sedap kalo dikukus or dibuat sup. Tapi ikan selar akan lebey lazat dibakar. Letak garam kunyit ajer. Then, top-up ngan sup sayur. Done!
     Err.. lagi satu, sambal lada hitam jangan dilupa. Tumbuk lumat2 sampai jadik macam paste or macam inai yg nak dipakai kat jari tuh then campo garam. Done! Kalo sup sayo tersilap tawar siket, leh cover ngan sambal lada hitam neh. Very simple.
     Sampai biler eks aku nak makan macam neh? Kener sabo, utk kebaikan badan sendiri kan? ehehheheeh...

No comments: